Det här är en ungefärlig planering. Det kan bli ändringar
men vi ska vara klara med arbetsområdet till höstlovet.
Pedagogisk planering |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolår:
7
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ämne:
Svenska/Svenska som Andraspråk
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tid:
V.35-43
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
World´s
Childrens Prize-
Muntlig
presentation och Diskussion
Vi ska
lära oss vad barnkonventionen innebär och läsa om personer som arbetar för
barns rättigheter i världen. Vi kommer att läsa om de tre kandidaterna till
World´s Children´s Prize 2014 och diskutera texterna. I det här arbetsområdet
ska vi även arbeta med att presentera en person eller organisation som aktivt
arbetar för att förbättra situationen för barn i världen för en grupp
klasskamrater och sedan leda en diskussion om det som har presenterats.
Klasskamraternas uppgift blir att delta aktivt i samtalet. Ni kommer att få
välja varsin organisation eller person från verkligheten att presentera. Innan
ni gör era presentationer kommer ni få lyssna på ett fall och se ett exempel på
hur man kan presentera det. Ni ska också få träna på att delta i en diskussion
om den presentationen.
•
Lyssna
på/läsa en text och visa att du har förstått genom att diskutera både detaljer
och helhet
•
Samtala
kring något du läst eller hört och jämföra med något annat du läst, sett eller
hört
•
Presentera
något (med digitala hjälpmedel)
•
Leda
en diskussion
•
Delta
i samtal
Det
här ska vi göra:
·
Läsa
artiklar om de tre kandidaterna till World´s Children´s Prize
·
Diskutera
artiklarna och ta reda på mer vid behov
·
Lyssna
på ”Kasta Syra” som läses högt på lektionerna
·
Diskutera
och bearbeta ”Kasta Syra”
·
Lyssna
på en lärarledd presentation
·
Delta
i ett samtal kring presentationen
·
Välja
ett eget fall att arbeta med
·
Förbereda
en presentation (med hjälp av antingen Power Point eller Prezi)
·
Hålla
en presentation
·
Leda
en diskussion
·
Delta
i samtal kring de andras presentationer
Detta
ska bedömas:
•
Din förmåga att presentera något med anpassning till mottagarna,
dvs genom att titta upp, tala tydligt och visa engagemang
•
Din förmåga att läsa/lyssna på och förstå en text. Du visar
förståelse genom att diskutera både detaljer och helhet i texten.
•
Din förmåga att anpassa ditt språk efter det du pratar om och vem
du pratar till.
•
Din förmåga att föra fram dina egna åsikter i diskussionen med
fungerande argument
•
Din förmåga att leda en diskussion genom att fördela ordet vid
behov och hålla diskussionen till ämnet.
•
Din förmåga att delta aktivt i ett samtal genom att lyssna, ställa
frågor och framföra åsikter som för diskussionen framåt
Se
även bifogad matris
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar