Svenska




Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
v.34
Upprop
Mentorsdag


Introduktion av arbetet kring Globen och Barnrättskonventionen.
v.35
Fortsatt arbete med Barnrättskonventionen, jmf elevers tankar med konventionen.
Kasta syra


Presentera kandidaterna
v.36
Kandidat 1
Kasta syra/kandidat 1


Kandidat 1
v.37
Kandidat 2
Kasta syra/kandidat 2


Kandidat 2
v.38
Kandidat 3
Kasta syra/Kandidat 3


Kandidat 3
v.39
Cissi och Cecilia modellerar en presentation
Välja och planera presentation


Genomgång av prezi
v.40
Planera presentation
Planera presentation


Planera presentation
v.41
Presentera
Presentera


Presentera
v.42
Återkoppling
Återkoppling


Återkoppling
v.43
E-val
E-val


E-val


Det här är en ungefärlig planering. Det kan bli ändringar men vi ska vara klara med arbetsområdet till höstlovet.

Pedagogisk planering


Skolår: 7
Ämne: Svenska/Svenska som Andraspråk
Tid: V.35-43

World´s Childrens Prize-

Muntlig presentation och Diskussion


Vi ska lära oss vad barnkonventionen innebär och läsa om personer som arbetar för barns rättigheter i världen. Vi kommer att läsa om de tre kandidaterna till World´s Children´s Prize 2014 och diskutera texterna. I det här arbetsområdet ska vi även arbeta med att presentera en person eller organisation som aktivt arbetar för att förbättra situationen för barn i världen för en grupp klasskamrater och sedan leda en diskussion om det som har presenterats. Klasskamraternas uppgift blir att delta aktivt i samtalet. Ni kommer att få välja varsin organisation eller person från verkligheten att presentera. Innan ni gör era presentationer kommer ni få lyssna på ett fall och se ett exempel på hur man kan presentera det. Ni ska också få träna på att delta i en diskussion om den presentationen.

Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att:
          Lyssna på/läsa en text och visa att du har förstått genom att diskutera både detaljer och helhet
          Samtala kring något du läst eller hört och jämföra med något annat du läst, sett eller hört
          Presentera något (med digitala hjälpmedel)
          Leda en diskussion
          Delta i samtal


Det här ska vi göra:
·         Läsa artiklar om de tre kandidaterna till World´s Children´s Prize
·         Diskutera artiklarna och ta reda på mer vid behov
·         Lyssna på ”Kasta Syra” som läses högt på lektionerna
·         Diskutera och bearbeta ”Kasta Syra”
·         Lyssna på en lärarledd presentation
·         Delta i ett samtal kring presentationen
·         Välja ett eget fall att arbeta med
·         Förbereda en presentation (med hjälp av antingen Power Point eller Prezi)
·         Hålla en presentation
·         Leda en diskussion
·         Delta i samtal kring de andras presentationer


Detta ska bedömas:
          Din förmåga att presentera något med anpassning till mottagarna, dvs genom att titta upp, tala tydligt och visa engagemang
          Din förmåga att läsa/lyssna på och förstå en text. Du visar förståelse genom att diskutera både detaljer och helhet i texten.
          Din förmåga att anpassa ditt språk efter det du pratar om och vem du pratar till.
          Din förmåga att föra fram dina egna åsikter i diskussionen med fungerande argument
          Din förmåga att leda en diskussion genom att fördela ordet vid behov och hålla diskussionen till ämnet.
          Din förmåga att delta aktivt i ett samtal genom att lyssna, ställa frågor och framföra åsikter som för diskussionen framåt
Se även bifogad matris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar